Energibesparelser skaber økonomi til nyansættelser
Rudersdal Kommune, Danmark
-
Undervisning
-
Område
Skoler
-
År
2012-2016
-
Indsats
ESCO
-
Besparelse
El, varme og vand
Energibesparelser skaber økonomi til nyansættelser
Rudersdal Kommune omorganiserer energiarbejdet efter at have arbejdet med ESCO.
Økonomi
Læs mere
I Rudersdal Kommune har alle kommunens 12 skoler gennemgået en energirenovering ud fra en ESCO-model. Samtidig har man gennemført en adfærdskampagne blandt skoleelever og skolepersonale.
Adfærdskampagnen ”Den bæredygtige skole” er blevet til via en bevilling fra Velux Fonden på 5 mio. kr. plus en egenfinansiering på 6 mio. kr. fra kommunen. Kampagnen er gennemført samtidig med de tekniske renoveringer af skolerne, altså samtidig med ESCO-projektet.
Fakta om projektet
- NCC står bag ESCO-aftalen, som blev indgået i 2010 og afsluttet i 2016
- Garantiperioden løber fra 2012 til 2016.
- Der er investeret 22 mio. kr. i ESCO-projektet, der er betalt hjem efter 5,5 år.
- Energiscreeningerne viste et besparelsespotentiale på 18 % på el, 21 % på varme og 13 % på vand.
- Rudersdal Kommune havde et årligt energiforbrug i 2016 for skoler på 13 mio. kr. til varme, 7,5 mio. kr. til el og 1,5 mio. kr. til vand.
Kampagnen er gennemført som en del af den nye skolereform, hvor skolerne skal åbne sig endnu mere op mod lokalsamfundet. Rudersdal Kommune har givet skolerne mulighed for at booke forskellige undervisningsforløb med fokus på natur, klima og miljø. Bl.a. har skolerne kunnet booke forløb med Concitos klimaambassadører.
”ESCO-projektet og adfærdskampagnen har været drevet som et samarbejde mellem Teknik og Miljø-området og Skole og Familie-området. Det har været en stor force at kombinere de 2 fagligheder og lade de 2 projekter berige hinanden,” fortæller Anette Schjødt Thorsen, der er udviklingskonsulent og projektleder for ”Den bæredygtige skole”.
Det er ikke kun skoleelever, lærere og pædagoger, der har været målgruppe for adfærdskampagnen. Også det tekniske servicepersonale har været en del af målgruppen. De er bl.a. blevet uddannet i at bruge det nye energistyringssystem i stedet for som tidligere at gå fysisk rundt og aflæse målere m.v.
Starten er det sværeste
Den helt store udfordring ved ESCO er opstarten, hvis du spørger Rudersdal Kommune. Der skal gennemgås mange papirer og mange energidata for at få ordentligt styr på projektet. Desuden skal de 2 parter i projektet bruge lidt tid på at finde hinanden.
“Vi har skullet “tune” aftalerne ind, så vores ESCO-leverandør og vi selv kunne være tilfredse. Der er sket justeringer undervejs, fordi der i et ESCO-projekt hele tiden sker uforudsete ting. Bl.a. har vi nedlagt en skole og ombygget en anden, og så skrider beregningsgrundlaget. Men alt i alt har projektet fungeret godt, fordi vi har haft tillid til hinanden. Hele organiseringen omkring ESCO har været god. Vi har nedsat en styregruppe og en projektgruppe for projektet, hvor vi har holdt faste møder,” siger Anette Schjødt Thorsen.
En anden udfordring er at blive enige om og herefter forklare, hvordan fordelingsnøglen for de opnåede besparelser skal være.
Projekterne har ført til en økonomisk besparelse, der er 50 % større end forventet:
“Vi vurderede fra start af, at vi ville skabe 14 % besparelser på den tekniske del og 6 % på adfærdsdelen. Vi er nu endt med 30 % besparelser, så det er gået over al forventning. På de skoler, hvor de virkelig er gået til den og har brugt de forskellige læringselementer, vi har tilbudt gennem adfærdskampagnen, kan vi se meget større besparelser end på de øvrige skoler,” fortæller Anette Schjødt Thorsen.
ESCO har givet bedre overblik
ESCO-modellen har også bidraget til, at Rudersdal Kommune har forbedret sit arbejde med energi væsentligt.
Dels har projektet betydet indkøb af et helt nyt energistyringssystem, sådan at kommunen i dag har bedre overblik over sine energidata. Dels har modellen åbnet kommunens øjne for, hvilke kompetencer der er relevante at have in-house, når der skal arbejdes struktureret og kvalificeret med energiforbedringer:
“Det har været godt, at vi har kunnet trække på den ekspertise hos vores samarbejdspartner NCC, som ESCO-modellen giver mulighed for, og som vi ikke har haft i egen organisation. Vi har på den måde fået øjnene op for nogle kompetencer, vi selv burde have i kommunen – f.eks. en sparringspartner for de tekniske servicemedarbejdere,” fortæller Anette Schjødt Thorsen.
Besparelser gav råd til nye kolleger
Som konsekvens af ønsket om nye kompetencer i kommunen er der i dag ansat 2 nye medarbejdere, der skal have en vejledende og supporterende rolle over for de tekniske servicepartnere. De 2 er ansat for de besparelser, der er opnået via energibesparelsesprojekterne.
Besparelserne er i ESCO-perioden gået til en fordeling mellem partnerne, men efter ESCO-perioden kan lønningerne hentes hjem via besparelserne.
Gode råd
- Husk adfærdenIntegrer en adfærdsdel oven i ESCO-projektet. Der er mange besparelser at hente ved at lære brugerne af bygningerne om god energiadfærd. I Rudersdal er der opnået en “over-besparelse” på 50 % i det samlede energiprojekt, hvilket kommunen i høj grad tilskriver adfærdsdelen.
- Udnyt ESCO-partnerens ressourcerBrug de tekniske ressourcer, som ESCO-modellen giver adgang til, ved bl.a. at inddrage de tekniske servicemedarbejdere, der er tilknyttet lokalt på de enkelte bygninger. De er helt centrale for at lykkes med projektet.
- Vær åben for mulighederTag de nysgerrige briller på og se på, hvordan ESCO-modellen kan åbne for nye tilgange og muligheder.