Nyhedsmail
Nyhedsmail
Vi sender en e-mail til dig, når vi har relevant information angående energibesparelser, CO2-reduktioner, Erhvervspuljen, og når der er ny viden, der passer til din branche.
Produktion
Tryksager
Indsats
Adfærdsændringer
Besparelse
34.000 kr./år
År
2007-2011
KLS Grafisk Hus har uddannet sine medarbejdere til at tænke energi og klima ind i dagligdagen. Resultatet er motiverede medarbejdere og en klimavenlig profil, der tiltrækker nye kunder.
KLS Grafisk Hus er en trykkerivirksomhed i Hvidovre. Virksomheden har siden 2007 arbejdet målrettet på at blive Danmarks første CO2-neutrale trykkeri og udarbejder hvert år et miljø- og klimaregnskab, hvor virksomhedens restudledning af CO2 opgøres.
”Vi har brugt meget tid på at undervise vores medarbejdere i at forstå klimaudfordringerne og bidrage aktivt til virksomhedens tiltag. Hvis medarbejderne forstår meningen med det, vi gør, så spiller de nemlig også ind med andre ideer end dem, vi selv kan finde på i ledelsen,” siger direktør Kasper Larsen.
Målet med at inddrage medarbejderne er ikke bare at hjælpe klimaet. Kasper Larsen er ikke i tvivl om, at de ansattes engagement i at spare energi i virksomheden bidrager til virksomhedens grønne profil, og han ved med sikkerhed, at klimaprofilen giver kunder.
”Vi kan dokumentere, at vi får nye kunder på grund af vores grønne profil. Virksomheder giver udtryk for, at de vælger os af denne årsag. Derfor gør vi også meget ud af at oplyse kunderne om, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det. Valget af os bidrager jo til kundernes egen grønne profil, så tingene hænger sammen. Vi holder kundearrangementer, hvor vi sørger for at have både faglige indlæg, nyheder og som en fast bestanddel et eksternt indlæg om klima eller energi,” siger Kasper Larsen.
Fra starten har ledelsen satset på at engagere medarbejderne, og det har givet bonus på bundlinjen. Eksempelvis har en trykker foreslået en ny procedure for, hvornår trykkemaskinerne skal slukkes frem for at køre i tomgang. Nu slukker de ansatte konsekvent maskinerne ved pauser imellem skifteholdene. Det sparer virksomheden for ca. 40.000 kWh/år.
Informationsmøder for de 50 ansatte i KLS Grafisk Hus er omdrejningspunkt for medarbejderinddragelsen. På kvartalsvise møder er der hver gang et oplæg om energibesparelser eller klima. Det kan handle om alt fra globale klimaforandringer til de elbiler, som virksomheden gradvist går over til. Ved et personalearrangement fik alle medarbejdere mulighed for at prøvekøre de nye elbiler. Det afmystificerede elbilerne og skabte begejstring for at bruge elbilerne til opgaver i virksomhedens hverdag.
”Vi veksler hele tiden mellem globale og lokale temaer, så de bliver vedkommende og spændende. På et strategimøde for nylig havde vi et tema om megabyer og byers ressourceforbrug. På et andet møde satte vi køb og salg af CO2-kvoter på programmet for at forklare vores ansatte, hvorfor vi siden 2009 har valgt at neutralisere den CO2-udledning, vi foreløbig ikke kan nedbringe internt i virksomheden. På det lokale niveau har vi anparter i Hvidovre Vindmøllelaug og sidder med i bestyrelsen. Internt i virksomheden har vi plancher, hvor vi oplyser om energibesparelser og klimaudfordringer,” siger Kasper Larsen.
KLS Grafisk Hus reducerer CO2-udledningerne mest muligt internt i virksomheden. Restudledningen bliver udlignet ved at indkøbe internationalt anerkendte CO2-kvoter.
”Ved at have en pris på CO2 presser vi os selv til hele tiden at finde nye besparelser internt i virksomheden. Det er nemlig et ganske betydeligt beløb, vi bruger,” siger Kasper Larsen.
KLS Grafisk Hus samarbejder med CO2focus for at få verificeret virksomhedens klimaregnskab. Det er afgørende for KLS Grafisk Hus, at eksterne parter kontrollerer indsatsen, uanset om det gælder ISO 14001-miljøcertificering, Svanemærket, FSC-mærket eller Klimamærket.
”Ekstern kontrol er en forudsætning for certificeringernes troværdighed. Det betyder også, at både ledelse og medarbejdere er vant til at bruge de eksterne parter til at sparre med,” siger Kasper Larsen.
KLS Grafisk Hus har, fra klimaindsatsen gik i gang i 2007 til 2011, øget produktionen med 18 %, mens energiforbruget (fratrukket elforbrug til elbiler) kun er steget med under 1 %. Dermed har KLS Grafisk Hus knækket kurven og skabt vækst i produktionen stort set uden at øge energiforbruget.
Der er ligeledes opnået en betydelig CO2-reduktion gennem en kombination af energibesparelser og indkøb af vindmøllestrøm fra det lokale Hvidovre Vindmøllelaug.
Kasper Larsen deltager i en klimagruppe for virksomheder, der er engagerede i at reducere CO2-udledningerne. Her bliver han jævnligt bedt om at holde oplæg og har blandt andet fortalt om, hvordan KLS Grafisk Hus inddrager medarbejderne.
”En vigtig pointe er, at man som virksomhed ikke når særlig langt med at skabe en klimavenlig virksomhed, hvis ikke ønsket om det er fast forankret både i topledelsen og hos medarbejderne. De skal være aktive deltagere, og det bliver de ikke med tvang. Derfor gælder det om at uddanne folk, så de synes, det er sjovt at være med,” siger Kasper Larsen.
Man kan f.eks. engagere de ansatte med: