Lange samarbejder skal være gode
Guldborgsund Kommune, Danmark
-
Kontor
-
Område
Kommunale ejendomme
-
År
2013-2015
-
Indsats
ESCO
-
Besparelse
Besparelser på el, varme og vand
Lange samarbejder skal være gode
Teambuilding er et vigtigt element imellem ansatte i Guldborgsund Kommune og ESCO-virksomheden, der skal samarbejde i 15 år.
Økonomi
Læs mere
57 af Guldborgsunds kommunale ejendomme er de sidste 3 år blevet energirenoveret. Kommunen har indgået et ESCO-samarbejde med en privat virksomhed, og i aftalen ligger også teambuilding-arrangementer mellem virksomheden og medarbejdere fra kommunen. Arrangementerne skal sikre den gode dialog mellem parterne, der i de næste 12 år skal samarbejde omkring ESCO-projektet.
Det er kommunens erfaring, at der gennem tiden har været et behov for at få større indsigt i, hvad et ESCO-samarbejde kan bidrage med, når det gælder renovering af den offentlige bygningsmasse. Og det har teambuilding-arrangementerne bidraget til.
ESCO-samarbejdet bliver også brugt til at gennemføre en adfærdskampagne blandt skolebørn og børnehavebørn i kommunen. Ca. 5,4 mio. af de samlede 65 mio. kr. i ESCO-projektet går til at gennemføre adfærdskampagnen.
Fakta om projektet
- Siemens står bag ESCO-aftalen, som blev indgået i 2013 og afsluttet i 2015
- Garantiperioden løber fra 2016 til 2028
- Der er investeret 65 mio. kr. i ESCO-projektet, der er betalt hjem efter 11,6 år
- Energiscreeningerne viste et besparelsespotentiale på 26 % på el, 18 % på varme og 4 % på vand
- Guldborgsund Kommune har et årligt energiforbrug på 22,5 mio. kr., hvoraf 10,5 mio. kr. går til el. Det største elforbrug kommer fra Rådhuset
Det er en byrådsbeslutning, der ligger til grund for, at Guldborgsund Kommune kom i gang med ESCO. Og det er i høj grad andre kommuners erfaringer, som har modnet kommunen til selv at prøve kræfter med ESCO-modellen.
Ideen er søsat af Guldborgsund Kommunes Ejendomscenter, der ønskede at modernisere kommunens bygninger med hensyn til klimaskærme, energiforbrug og udseende. Det tog knap 1 år fra idé til handling. Projektfasen har varet i 3 år.
I kommunen har man hurtigt opdaget, at ESCO-modellen har potentiale ift. håndtering af vedligeholdelsesefterslæb, kompetenceløft, indeklimaudfordringer og finansiering. Der er sket meget med både teknologi, samarbejdsmodeller og brugeradfærd, siden de første ESCO-projekter i Danmark blev søsat. I kommunen mener man, at modellen er rigtig god til at få energirenoveret bygningerne.
”ESCO-modellen er god for en ”fattig” kommune, der ønsker at få så mange energibesparelser hjem som muligt. Det er energibesparelsen, der betaler et eventuelt lån tilbage i et ESCO-projekt, og ESCO er derfor i udgangspunktet et såkaldt cashflow-neutralt projekt for den offentlige myndighed,” fortæller Jonas Knudsen, der er projektleder på ESCO-projektet i Guldborgsund Kommune.
Samarbejde
En af de store udfordringer ved ESCO-modellen er, at parterne nemt kan havne i en diskussion om de beregnede energibesparelser. Et ESCO-projekts økonomi er nemlig hægtet op på nogle teoretisk beregnede energibesparelser, som det kan være svært at vurdere præcist.
Hvis ikke de beregnede energibesparelser nås, skal ESCO-leverandøren betale differencen mellem det beregnede potentiale og det faktiske forbrug. Vel at mærke hvis kommunen kan bevise, at leverandørens beregninger har været fejlbehæftede.
Det kan skabe diskussion mellem de 2 parter i forhold til, hvem og hvad årsagen er til differencen. Er der regnet forkert indledningsvis, eller har kommunen gennemført tiltag, der har påvirket ESCO-projektets potentialeberegninger?
Af den årsag har Guldborgsund Kommune valgt, at der skal holdes kvartalsvise møder, hvor tallene gennemgås, for at se om det går den rigtige vej.
En særlig udfordring i Guldborgsund har været ESCO-leverandørens krav om at kunne følge med i energiforbruget. I kommunen var det kun muligt via månedlige manuelle aflæsninger. Da dette krav ikke var indskrevet i ESCO-aftalen, viste problemet sig først efter projektstart. Udgiften til opsætning af nye målere, der kunne opfylde kravene til dags- og ugelæsning, var således ikke med i ESCO-økonomien.
Derfor har kommunen måttet søge om en særbevilling på ca. 600.000 kr. til opsætning af de nye målere.
Adfærdskampagnen
Der er i kampagnen udarbejdet læringsmateriale om energirigtig adfærd for elever på alle kommunens skoler og en hjemmeside med konkurrencer og videoindslag. Kommunens børnehavebørn bliver undervist via plancher og historier af deres pædagoger, og alle ansatte i kommunen gennemgår en webbaseret træning om energibesparelser.
For at holde fokus på klimadagsordenen bliver der løbende gennemført konkurrencer for de ansatte, ligesom sociale medier som Facebook og Twitter er inddraget.
De lokaliserede energibesparelser i kommunen er til at tage at føle på og er især fundet ved forbedring af ventilationsanlæg og opsætning af CTS-anlæg. De 57 bygninger, ESCO-projektet fokuserer på, er hovedsageligt skoler og institutioner og udgør knap 20 % af kommunens samlede antal bygninger.
Energibesparelserne er vurderet til at udgøre 26 % på el, 18 % på varme og 4 % vand.
Kommunen har været i driftsfasen i 1 år nu, og om kort tid skal de have den første årsopgørelse med leverandøren og sammen vurdere, om besparelserne holder stik.
Gode råd
ESCO favner ikke helheden, men udelukkende anlæggene og det enkle tiltag. Derfor er det vigtigt som kommune selv at være opmærksom på helheden, påpeger Jonas Knudsen:
”Udskiftning af et tag som en del af en efterisolering er ikke med i ESCO. Det kan f.eks. også være i forhold til opsætning af nye ventilationsanlæg, hvor man som kunde også selv skal dykke ned i de nye krav til luft. I denne proces har der vist sig et par ekstra udgifter efter ESCO-projektets start, og det har kostet os lidt besvær og merudgifter. Det havde været en fordel, hvis det fra start af havde været med i ESCO-projektet, så et godt råd er at have de indledningsvise papirer i orden,” slutter Jonas Knudsen.