Kampagne sparer strøm i Gladsaxes butikker
Gladsaxe Kommune, Danmark
-
Virksomhedsindsats
-
Område
Detailhandel
-
År
2016
-
Indsats
Energivejledning
Kampagne sparer strøm i Gladsaxes butikker
Detailhandelen i Gladsaxe fik hjælp til at spare strøm, penge og CO2 af kommunens medarbejdere.
Økonomi
Læs mere
Gladsaxe Kommune har gennem mange år arbejdet målrettet med energibesparelser i erhvervsvirksomheder og har et sekretariat på 2,5 mand, der er dedikeret til at arbejde med energi inden for privat, erhverv og trafik.
En kampagne rettet mod detailforretninger i Gladsaxe Kommune skulle i foråret 2016 måle butikkernes elforbrug og komme med konkrete anbefalinger. Kampagnen skulle komme unødvendigt elforbrug til livs inden for f.eks. belysning, køling og ventilation.
Gladsaxe Kommune har mange erfaringer med energiarbejdet, bl.a. besøg hos virksomheder med tilbud om konvertering til fjernvarme ifm. udbygning af Gladsaxe Fjernvarme og netværksgruppen ”klimaklar” på ca. 50 virksomheder.
Målet med kampagnen om elforbrug var at ændre både viden og adfærd.
"Vi ville som minimum have dem til at tænke over deres elforbrug. Men de måtte også meget gerne handle på det. Derfor regnede vi deres konkrete besparelsespotentiale ud for dem," siger Martin Rasmussen.
Kampagnen nåede ud til næsten alle detailforretninger i Gladsaxe Kommune - ca. 300.
Martin Rasmussen og kollegerne tog selv rundt til butikkerne to og to og informerede om tilbuddet, der var gratis for de første 50 butikker. De spurgte om ting som: ”Hvorfor skal du have 60 watt-pærer i om natten?” og ”Har du overhovedet brug for belysning på det tidspunkt?” for at gøre det så konkret som muligt.
For at kunne tilbyde butikkerne et godt eltjek havde kommunen sammen med en lokal elektriker udviklet et værktøj, hvor klemmer på butikkernes eltavler loggede forbruget i fem-seks dage som baggrund for en rapport. Rapporten gav anbefalinger til butikkerne med konkrete sparepotentialer.
Der blev gennemført eltjek i 40 butikker. Det var lidt færre end forventet, måske fordi mange lokale butikker var hårdt spændt for i perioden. Men kampagnen har stadig haft en værdi.
"Vi har både hjulpet med at nedbringe CO2-udledningen og sparet butikkerne for unødige udgifter. Og det er jo tilladt, at vi lærer af hinanden," siger Martin Rasmussen.